به گزارش روابط عمومي کانون سردفتران و دفترياران استان، محمد مخبر تصويبنامه 18 بهمن هيأت وزيران با موضوع آيين نامه اجرايي تبصره ماده 8 قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري ها و دهياري ها (مصوب 1401 مجلس شوراي اسلامي) در خصوص اخذ عوارض از نقل و انتقال املاک و واريز آن به حساب شهرداري ها را به وزارت خانه هاي کشور، رفاه و اقتصاد و نيز کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي ابلاغ کرد.
متن کامل ماده 8 قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري ها و دهياري ها (مصوب 1401 مجلس) به شرح زير است:
مالکان موظفند هنگام پرداخت ماليات ماده 59 قانون مالياتهاي مستقيم موضوع ماليات نقل و انتقال قطعي املاک و انتقال حق واگذاري به ترتيب 9 و يک درصد به عنوان عوارض به حساب شهرداري محل واريز کنند.
تبصره- افراد تحت پوشش کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي کشور و ساير افراد ناتوان از پرداخت، از پرداخت عوارض مذکور معاف هستند. آيين نامه اجرايي اين تبصره که شامل نحوه تشخيص افراد موضوع اين تبصره بر اساس سطح درآمد و دارايي آنهاست، توسط وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و وزارت امور اقتصادي و دارايي با همکاري کميته امداد امام خميني (ره) تدوين مي شود و حداکثر ظرف 3 ماه از تاريخ لازمالاجرا شدن اين قانون به تصويب هيأت وزيران مي رسد.
متن آييننامه مصوب دولت چيست؟
بر اساس آنچه در نشست هيأت وزيران به تصويب رسيده و ابلاغ شده، سازمان امور مالياتي مکلف است در هنگام دريافت ماليات نقل و انتقال املاک (موضوع ماده 59 قانون ماليات هاي مستقيم) از مالکان، عوارض 2 درصدي نقل و انتقال قطعي املاک بر اساس مأخذ ارزش معاملاتي (موضوع ماده 64 قانون ماليات هاي مستقيم) و يک درصد از انتقال حق واگذاري املاک به مأخذ وجوه دريافتي را اخذ کرده و مستقيما به شهرداري محل منتقل کند. تعيين اينکه اين عوارض به کدام از شهرداري هاي محل اختصاص مي يابد، با وزارت کشور است.
ضمن اينکه افراد زير از پرداخت اين عوارض معافند:
اعضاي تحت پوشش سازمان بهزيستي و کميته امداد
خانوارهاي مشمول 3 دهک اول جامعه بر اساس اطلاعات پايگاه رفاه ايرانيان (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي)